Odstúpenie od zájazdu v čase koronavírusu
OTÁZKA
Máme v júli zaplatenú dovolenku do Grécka, chceli by sme odstúpiť od zmluvy s cestovnou kanceláriou bez storno poplatku kvôli koronavírusu, ako máme postupovať, aby nám nebol účtovaný storno poplatok vo výške až 80 percent a kedy pred začiatkom dovolenky je potrebné podať žiadosť o odstúpenie od zmluvy?
ODPOVEĎ:
Podľa zákona je možné odstúpenie od zájazdu s povinnosťou platiť odstupné ako aj bez tejto povinnosti s vrátením všetkých poplatkov.
Podľa § 21 ods. 1 zákona č. 170/2018 Z. z. o zájazdoch, spojených službách cestovného ruchu, niektorých podmienkach podnikania v cestovnom ruchu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej ako „zákon o zájazdoch“): „Cestujúci je oprávnený kedykoľvek pred začatím zájazdu odstúpiť od zmluvy o zájazde. V zmluve o zájazde možno dohodnúť odstupné, ktorého výška musí zohľadňovať čas odstúpenia od zmluvy o zájazde pred začatím zájazdu, predpokladané zníženie nákladov v dôsledku neposkytnutia služieb cestovného ruchu tvoriacich zájazd cestujúcemu a predpokladaný príjem z náhradného predaja služieb cestovného ruchu. Ak odstupné nie je dohodnuté, jeho výška sa vypočíta ako cena zájazdu znížená o súčet úspory nákladov za neposkytnuté služby cestovného ruchu a príjmov z náhradného predaja služieb cestovného ruchu. Na žiadosť cestujúceho je cestovná kancelária povinná poskytnúť odôvodnenie výšky odstupného.“
Podľa § 21 ods. 2 zákona o zájazdoch: „Cestujúci je oprávnený odstúpiť od zmluvy o zájazde pred začatím zájazdu bez zaplatenia odstupného, ak v cieľovom mieste alebo v jeho bezprostrednej blízkosti nastanú neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti, ktoré významne ovplyvnia poskytovanie zájazdu alebo prepravu cestujúcich do cieľového miesta; pri odstúpení od zmluvy o zájazde má cestujúci nárok na vrátenie všetkých platieb, ktoré za zájazd zaplatil.“
Pre posúdenie Vašich nárokov je teda smerodajné, aká bude situácia v Grécku v júli v plánovanom čase Vášho zájazdu. Pokiaľ vzhľadom na situáciu v plánovanom čase zájazdu nebude zrealizovanie zájazdu objektívne možné alebo by bol zájazd týmito okolnosťami významne ovplyvnený, pravdepodobne by vznikol nárok na odstúpenie od zmluvy a vrátenie všetkých platieb. Zákon jednoznačne nedefinuje, čo sú „neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti, ktoré významne ovplyvnia poskytovanie zájazdu alebo prepravu cestujúcich“. Predpokladáme však, že v čase pretrvávajúcej pandémie koronavírusu by boli podmienky vrátenia všetkých poplatkov obhájiteľné.
Pokiaľ by ste chceli odstúpiť od zmluvy z dôvodu, že by ste sa obávali cestovať alebo že by ste sa obávali, že v plánovanom termíne nebude možné vycestovať bez toho, aby to bolo v čase odstúpenia isté, že takéto okolnosti nastanú a cestovná kancelária by bola pripravená zájazd poskytnúť v zmysle zmluvy o zájazde, posudzovalo by sa odstúpenie od zmluvy podľa § 21 ods. 1 zákona o zájazdoch.
Odstúpiť od zmluvy môže aj cestovná kancelária, a to z dôvodov podľa § 21 ods. 3 zákona o zájazdoch: „Cestovná kancelária môže pred začatím zájazdu odstúpiť od zmluvy o zájazde bez povinnosti nahradiť škodu cestujúcemu spôsobenú týmto odstúpením, výlučne ak:
- počet účastníkov zájazdu je nižší ako minimálny počet účastníkov požadovaný podľa zmluvy o zájazde a cestovná kancelária odstúpi od zmluvy o zájazde v lehote určenej v zmluve o zájazde, najneskôr však 20 dní pred začatím zájazdu, ak ide o cestu, ktorá trvá dlhšie ako 6 dní, 7 dní pred začatím zájazdu, ak ide o cestu, ktorá trvá od 2 dní do 6 dní, 48 hodín pred začatím zájazdu, ak ide o cesty, ktoré trvajú menej ako 2 dni, alebo
- neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti bránia cestovnej kancelárii plniť zmluvu o zájazde a cestovná kancelária oznámi cestujúcemu odstúpenie od zmluvy o zájazde bezodkladne pred začatím zájazdu“
Vrátenie platieb do 14 dní
Pri odstúpení od zmluvy o zájazde vo vyššie uvedených prípadoch je cestovná kancelária povinná vrátiť cestujúcemu všetky platby, ktoré od neho alebo v jeho mene prijala na základe zmluvy o zájazde alebo v súvislosti s ňou bezodkladne, najneskôr však do 14 dní odo dňa doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy o zájazde alebo odstúpenia cestovnej kancelárie od zmluvy o zájazde.
Pripravovaná právna úprava v súvislosti s koronavírusom
Zároveň upozorňujeme, že cestovné kancelárie žiadajú o prijatie opatrení, ktoré by zmiernili následky súčasnej situácie na ich činnosť, preto nie je vylúčené, že dôjde k zmenám právnej úpravy. Možnými opatreniami, ktoré sa spomínajú je napr. predĺženie lehoty cestovnej kancelárie na vrátenie platieb alebo vydanie voucherov, ktoré cestujúci neskôr využil na náhradný zájazd.
AKMV
JUDr. Veronika Michalíková, MBA