Povinné zmluvné poistenie (PZP) je zákonom stanovené poistenie, ktoré musí mať každé motorové vozidlo. Jeho hlavnou úlohou je chrániť poškodených účastníkov dopravných nehôd pred finančnými stratami spôsobenými škodcom, teda osobou zodpovednou za nehodu. Jednou z foriem kompenzácie je aj preplatenie nákladov na náhradné vozidlo počas doby opravy poškodeného auta, ktoré vynaložil poškodený po škodovej udalosti.
Kontaktujte nás!
V prípade záujmu o právne služby vo veci uplatnenia nároku z povinného zmluvného poistenia nás neváhajte kontaktovať na office@akmv.sk
Prečítajte si aj:
Povinnosť poisťovne preplatiť náklady
Poisťovňa škodcu je povinná preplatiť náklady spojené s náhradným vozidlom, ak poškodený potrebuje vozidlo pre každodenné účely, ako sú dochádzka do práce, starostlivosť o rodinu alebo iné nevyhnutné činnosti. Táto povinnosť vyplýva z nutnosti zabezpečiť, aby poškodený nebol znevýhodnený v dôsledku nehody.
Pri týchto nákladoch sa posudzuje najmä účelnosť – či skutočne bolo potrebné náhradné vozidlo a primeranosť nákladov – či nájomné za náhradné vozidlo bolo vo výške cien obvyklých v danom regióne a pre daný typ vozidla.
Kedy vzniká nárok na náhradné vozidlo
Nárok na náhradné vozidlo vzniká v momente, keď poškodený nemôže používať svoje vozidlo z dôvodu opravy po nehode. Dôležité je, aby doba nájmu náhradného vozidla bola primeraná dobe opravy poškodeného vozidla. Ak teda oprava trvá napríklad 10 dní, poisťovňa by mala preplatiť náklady na náhradné vozidlo za týchto 10 dní.
Ako si nárok uplatniť?
- Nahlásenie škody: Poistený – škodca má čo najskôr nahlásiť škodu poisťovni, najneskôr do 15 dní. Súčasťou nahlásenia by mali byť všetky relevantné dokumenty, ako je správa o nehode, fotodokumentácia a iné dôkazy o škode.
- Doklady o oprave a žiadosť o preplatenie nákladov: Poškodený by mal uplatniť svoj nárok na náhradu škody a predložiť doklady od servisu, ktoré potvrdzujú trvanie opravy, presné údaje o čase, počas ktorého bolo náhradné vozidlo používané, účele a celkových nákladoch.
- Posúdenie poisťovňou: Poisťovňa následne posúdi nárok a v prípade, že je oprávnený, preplatí poškodenému náklady na náhradné vozidlo.
V prípade odmietnutia plnenia zo strany poisťovne je dôležité zvážiť a posúdiť, či ide o dôvodné odmietnutie plnenia alebo nedôvodné. Najčastejšími dôvodmi, kedy poisťovňa odmietne plniť, je vysoká cena nájmu alebo nepreukázanie nevyhnutnosti náhradného vozidla. Tieto argumenty poisťovne avšak v mnohých prípadoch nie sú žiadnym spôsobom zdôvodnené poisťovňou, nemajú oporu v zákone a preto je možné nárok naďalej uplatňovať, hoci aj súdnou cestou.
Pre právnu pomoc v týchto prípadoch nás neváhajte kontaktovať na office@akmv.sk.