Po vzniku škodovej udalosti na motorovom vozidle sa často spoliehate na to, že poisťovňa vinníka nehody pokryje všetky náklady spojené s jeho opravou ako nárok vyplývajúci z povinného zmluvného poistenia. Nie vždy to však tak dopadne. V prípade, že poisťovňa nepreplatí celú faktúru za opravu auta, je dôležité vedieť, ako postupovať, aby ste si mohli uplatniť neuhradenú časť. Pozrime sa na niekoľko krokov, ktoré Vám môžu pomôcť v tejto situácii.
Kontaktujte nás!
V prípade záujmu o právne služby vo veci uplatnenia nároku z povinného zmluvného poistenia nás neváhajte kontaktovať na office@akmv.sk
Prečítajte si aj:
Preverte dôvody neuhradenia faktúry
Prvým krokom je zistiť, prečo poisťovňa nepreplatila celú faktúru. Dôležité je zistiť, či ide o zákonné dôvody alebo nepreplatenie faktúry je nedôvodné.
Častým problémom môže byť napr.:
- oprava vozidla v nezmluvnom/neautorizovanom servise, čo ale nemôže byť dôvod pre neuhradenie faktúry, ak ide o nárok z povinného zmluvného poistenia,
- vylúčenie predchádzajúcich poškodení vozidla, avšak nie každé predchádzajúce poškodenie je absolútne vylúčené k náhrade,
- tvrdenie poisťovne, že ku škodovej udalosti nedošlo a za škodu nezodpovedá ich poistený,
- krátenie nároku na náhradu škody z dôvodu neprivolania polície,
- neodsúhlasená oprava, neopravené motorové vozidlo v súlade so zápisom o obhliadke.
Všetky tieto dôvody je potrebné posudzovať v konkrétnych prípadoch.
Kontaktujte poisťovňu
Ak máte jasno v dôvodoch, prečo nebola faktúra preplatená, ďalším krokom je kontaktovať poisťovňu vinníka nehody. Vysvetlite im situáciu a požiadajte o podrobné vysvetlenie. Uistite sa, že máte k dispozícii všetku potrebnú dokumentáciu, ako sú faktúry, fotografie poškodenia a postup opravy.
Obráťte sa na dozorný orgán
Ak poisťovňa nereaguje alebo odmieta Vaše dôvody, môžete sa obrátiť na dozorný orgán. V Slovenskej republike je to Národná banka Slovenska (NBS), ktorá dozerá na činnosť poisťovní. Podanie sťažnosti môže viesť k prehodnoteniu Vášho prípadu.
Súdna cesta
Napriek vyššie uvedeným mimosúdnym postupom sa môžete s nárokom obrátiť na súd. Častokrát ide o komplikované technické otázky, ktoré je potrebné riešiť s odborníkmi a znalcami. Pre tento krok je vhodné mať právneho zástupcu, ktorý Vám pomôže pripraviť žalobu a zastupovať Vás v konaní.