Obchodné podmienky a ochrana spotrebiteľa od 1.7.2024

Dňa 01.07.2024 vstupuje do účinnosti nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý nahradí:

  • zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa,
  • zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho a
  • zákon č. 299/2019 Z. z. o dohľade a pomoci pri riešení neodôvodnenej geografickej diskriminácie zákazníka na vnútornom trhu.

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa zakotvuje všeobecnú úpravy ochrany spotrebiteľa, ako aj osobitnú úpravu pre zmluvy uzavreté na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov obchodníka.

Niektoré zo zmien, ktoré nová právna úprava prináša si priblížime v tomto článku.

Lehoty na odstúpenie spotrebiteľa od zmluvy

Spotrebiteľ môže odstúpiť od zmluvy uzavretej na diaľku alebo od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov obchodníka do 14 dní odo dňa prevzatia tovaru alebo uzavretia zmluvy, ktorej predmetom je poskytnutie služby alebo od uzavretia zmluvy o dodávaní vody, ktorá nie je na predaj v obmedzenom objeme alebo v určenom množstve, zmluvy o dodávke a odbere tepla alebo uzavretia zmluvy o dodaní digitálneho obsahu, ktorý obchodník dodáva inak ako na hmotnom nosiči.

Pokiaľ však k uzavretiu zmluvy dôjde pri nevyžiadanej návšteve alebo v súvislosti s ňou alebo na predajnej akcii, spotrebiteľ bude môcť podľa novej právnej úpravy od takejto zmluvy odstúpiť v lehote až 30 dní od jej uzavretia.

Online trh

Zákon o ochrane spotrebiteľa zakotvuje definíciu online trhu.

Online trhom, v zmysle § 2, písm. d) zákona o ochrane spotrebiteľa je: „služba, ktorá pomocou softvéru, vrátane webového sídla, časti webového sídla alebo aplikácie umožňuje spotrebiteľom uzatvárať zmluvy na diaľku s obchodníkmi odlišnými od prevádzkovateľa online trhu alebo s inými spotrebiteľmi.“

Pravidlá pri znížení ceny

Po novom bude obchodník povinný v každom oznámení o znížení ceny tovaru uviesť predchádzajúcu cenu tovaru. Predchádzajúcou cenou tovaru sa pritom na účely zákona o ochrane spotrebiteľa myslí najnižšia cena, za ktorú obchodník predával alebo poskytoval tovar v období 30 dní pred znížením ceny tovaru, alebo od začiatku predaja alebo poskytovania tovaru, ak obchodník predával alebo poskytoval tovar v období kratšom ako 30 dní pred znížením ceny.

Prečo je to tak?

Zakotvenie tohto pravidla má zamedziť nekalým praktikám, kedy obchodník uvádza, že tovar je zlacnený, ale v skutočnosti zlacnený nebol a v niektorých prípadoch sa jeho cena dokonca zvýšila.

Nekalé obchodné praktiky

Nová právna úprava pomerne podrobne zakotvuje problematiku nekalých obchodných praktík. Za nekalú obchodnú praktiku sa považuje najmä klamlivé konanie, klamlivé opomenutie konania a agresívna obchodná praktika. Zoznam obchodných praktík, ktoré sa vždy považujú za nekalé, je uvedený v prílohe č. 1 k zákonu o ochrane spotrebiteľa.

Klamlivé obchodné praktiky

Medzi obchodné praktiky podľa prílohy č. 1 zákona o ochrane spotrebiteľa, ktoré sa za každých okolností považujú za nekalé patria napr. tieto klamlivé obchodné praktiky:

  • tvrdenie obchodníka, že sa zaviazal dodržiavať kódex správania, pričom tomu tak nie je,
  • zobrazenie známky dôveryhodnosti, známky kvality alebo ich ekvivalentu bez získania potrebného povolenia,
  • vyhlásenie alebo iným spôsobom vytvorenie dojmu, že produkt možno legálne predávať, pričom tomu tak nie je,
  • vytvorenie, prevádzkovanie alebo podporovanie pyramídovej schémy, v ktorej spotrebiteľ poskytne plnenie za možnosť získať kompenzáciu, ktorá vyplýva hlavne zo zapojenia ďalších spotrebiteľov do tejto schémy, a nie z predaja alebo spotreby produktov,
  • tvrdenie obchodníka, že sa chystá ukončiť svoju činnosť alebo premiestniť svoju prevádzkareň, pričom tomu tak nie je,
  • tvrdenie v obchodnej praktike, že obchodník ponúkne súťaž alebo vypíše cenu bez toho, že by opísanú cenu udelil alebo poskytol zodpovedajúcu náhradu,
  • vytvorenie falošného dojmu, že servis produktu po jeho predaji je dostupný v členskom štáte inom ako ten, v ktorom sa produkt predáva.

Klamlivé opomenutie konania

Klamlivé opomenutie konania je ďalšou z nekalých obchodných praktík vymedzených v §11 zákona o ochrane spotrebiteľa. Toto ustanovenie ukladá obchodníkovi povinnosť poskytnúť spotrebiteľovi všetky potrebné informácie, ktoré potrebuje na to, aby mohol uskutočniť rozhodnutie o obchodnej transakcii.

Klamlivé opomenutie konania ďalej zákon vymedzuje aj ako: „obchodná praktika, pri ktorej obchodník s prihliadnutím na jej znaky, okolnosti a obmedzenia prostriedku komunikácie skrýva alebo poskytuje nejasným, nezrozumiteľným, viacvýznamovým alebo nevhodným spôsobom podstatnú informáciu“

Dôvodová správa k tomuto zákonu uvádza, že klamlivé opomenutie môže byť aj „neoznámenie obchodného účelu obchodnej praktiky ako napríklad v prípade, že obchodník ponúka neplatené zdravotné prehliadky ako súčasť programu starostlivosti o svoje zdravie a neoznámi pritom, že hlavným účelom stretnutí je prezentácia produktov za účelom ich predaja spotrebiteľom.“

Agresívne obchodné praktiky

Medzi obchodné praktiky podľa prílohy č. 1 zákona o ochrane spotrebiteľa, ktoré sa za každých okolností považujú za nekalé patria napr. tieto agresívne obchodné praktiky:

  • vytváranie dojmu, že spotrebiteľ nemôže opustiť priestor pred tým, ako sa uzatvorí zmluva,
  • osobné navštevovanie domácnosti spotrebiteľa, ignorujúc žiadosť spotrebiteľa odísť alebo sa nevracať, okrem prípadov a v rozsahu odôvodnenom na účely vymáhania zmluvného záväzku,
  • zahrnutie priameho nabádania pre deti do reklamy, aby si kúpili alebo aby presvedčili svojich rodičov alebo iných dospelých, aby im kúpili propagované produkty,
  • výslovné informovanie spotrebiteľa, že ak si nekúpi produkt, bude ohrozené zamestnanie alebo živobytie obchodníka.

Recenzie

Nakoľko čoraz viac spotrebiteľov sa pri výbere tovaru riadi aj recenziami od iných spotrebiteľov, zákon na to reflektoval v povinnosti obchodníka poskytnúť jednoznačné informácie o tom, či a ako sa hodnotenia spracúvajú či pochádzajú od spotrebiteľov, ktorí si reálne tovar kúpili a používali.

Vymáhanie pohľadávky

Nový zákon o ochrane spotrebiteľa zakotvuje aj vymedzenie zakázaných praktík pri vymáhaní pohľadávok.

Podľa § 13 zákona o ochrane spotrebiteľa, osoba, ktorá vo vlastnom mene alebo v mene veriteľa vymáha pohľadávku vyplývajúcu zo zmluvy, nesmie v súvislosti s uplatňovaním alebo vymáhaním pohľadávky osobne navštevovať spotrebiteľa alebo jemu blízke osoby v domácnosti alebo na pracovisku bez predchádzajúceho výslovného súhlasu spotrebiteľa a kontaktovať alebo akýmkoľvek spôsobom obťažovať spotrebiteľa alebo jemu blízke osoby počas sobôt, dní pracovného pokoja a ostatných dní v čase medzi osemnástou hodinou až ôsmou hodinou nasledujúceho dňa.

Táto právna úprava sa nevzťahuje na výkon činnosti súdneho exekútora, advokáta a notára podľa osobitných predpisov.

Všeobecné obchodné podmienky

V súvislosti so zmenami právnej úpravy odporúčame uskutočniť revíziu všeobecných obchodných podmienok.

S revíziou všeobecných obchodných podmienok Vám radi pomôžeme!

Ak máte záujem o vypracovanie Všeobecných obchodných podmienok, Reklamačného poriadku a iných dokumentov, neváhajte nás kontaktovať na office@akmv.sk, obratom Vás budeme kontaktovať.

Nová právna úprava by si v konkrétnych prípadoch mohla vyžadovať napr. tieto zmeny a aktualizácie:

  • aktualizácia terminológie (nový zákon o ochrane spotrebiteľa napr. nahrádza doteraz používaný pojem „dodávateľ“ pojmom „obchodník“),
  • aktualizácia vzorového formulára na odstúpenie od zmluvy podľa vzorového formulára, ktorý tvorí prílohu č. 2 zákona o ochrane spotrebiteľa,
  • aktualizácia poučenia o uplatnení práva na odstúpenie od zmluvy podľa poučenia, ktoré tvorí prílohu č. 3 zákona o ochrane spotrebiteľa,
  • úprava lehôt na odstúpenie spotrebiteľa od zmluvy (v súvislosti s predĺžením lehoty na odstúpenie od zmluvy v prípade zmlúv uzavretých pri nevyžiadanej návšteve alebo v súvislosti s ňou alebo na predajne akcii),
  • úprava definícii niektorých pojmov podľa aktuálnych definícií,
  • nahradenie odkazov na zrušené právne predpisy odkazmi na aktuálne právne predpisy,
  • iné aktualizácie a doplnenia podľa konkrétnych okolností na strane obchodníka.

Máte záujem o naše právne služby?

Kontaktujte nás

Kontaktný formulár

Mobil

+421 915 046 749 (8-18 h Po-Pia)

Adresa

AKMV advokátska kancelária s. r. o. Pluhová 17, 831 03 Bratislava Slovenská republika
IČO:47 095 652 IČ DPH:SK 2023819710

Otázky z poradne

Obmedzenie / zbavenie svojprávnosti – právna poradňa

Prečítajte si právnu poradňu - Vaše otázky a odpovede k obmedzeniu / zbaveniu svojprávnosti určitej osoby na právne úkony.

PREČÍTAŤ ODPOVEĎ

Ako založiť materské centrum?

Dôležité je aký rozsah služieb chcete vykonávať. Na základe uvedených údajov, ktoré uvádzate, môžeme len predpokladať, aké činnosti chcete vykonávať...

PREČÍTAŤ ODPOVEĎ

Ako si založiť kaderníctvo?

Prevádzkovateľ potrebuje mať živnostenské oprávnenia na vykonávanie remeselnej živnosti Pánske, dámske a detské kaderníctvo. Odborná spôsobilosť sa preukazuje dokladom o vzdelaní v zmysle §...

PREČÍTAŤ ODPOVEĎ
Zobraziť všetky z rovnakej kategórie