O pracovnú pohotovosť ide v prípade podľa § 96 ods. 1 Zákonníka práce: „ak zamestnávateľ v odôvodnených prípadoch na zabezpečenie nevyhnutných úloh nariadi zamestnancovi alebo sa s ním dohodne, aby sa mimo rámca rozvrhu pracovných zmien a nad určený týždenný pracovný čas vyplývajúci z vopred určeného rozvrhnutia pracovného času zdržiaval po určený čas na dohodnutom mieste a bol pripravený na výkon práce podľa pracovnej zmluvy.“ Rovnako tak sa zamestnávateľ môže so zamestnancom dohodnúť alebo mu nariadiť pracovnú pohotovosť aj počas sviatku.
Aktívna a neaktívna pracovná pohotovosť
Pracovná pohotovosť môže spočívať v aktívnej alebo neaktívnej pracovnej pohotovosti:
- aktívna pracovná pohotovosť: čas počas ktorého zamestnanec vykonáva prácu,
- neaktívna pracovná pohotovosť: čas, počas ktorého sa zamestnanec zdržiava na stanovenom mieste a je pripravený na výkon práce, ale prácu nevykonáva, zákon pozná dva druhy neaktívnej pohotovosti podľa miesta jej výkonu:
- na pracovisku zamestnávateľa – považuje sa za pracovný čas,
- na dohodnutom mieste mimo pracoviska zamestnávateľa – nezapočítava sa do pracovného času.
Aktívna pracovná pohotovosť je práca vykonávaná mimo pracovných zmien a takýto výkon práce je považovaný za prácu nadčas.
Miestom výkonu pracovnej pohotovosti môže byť pracovisko zamestnávateľa alebo inak dohodnuté miesto, napríklad bydlisko zamestnanca.
Prečítajte si aj:
Maximálna dĺžka pracovnej pohotovosti
Zákonné limity pracovnej pohotovosti upravuje § 96 ods. 7 ZP: „Pracovnú pohotovosť môže zamestnávateľ nariadiť najviac v rozsahu osem hodín v týždni a najviac v rozsahu 100 hodín v kalendárnom roku.“
Zákonník práce pripúšťa dispozitívnosť a zamestnanec sa so zamestnancom môže dohodnúť na výkone pracovnej pohotovosti aj nad uvedené limity.
Odmena za pracovnú pohotovosť
Odmena za pracovnú pohotovosť je nasledovná:
- neaktívna časť mimo pracoviska: za každú hodinu neaktívnej časti pracovnej pohotovosti mimo pracoviska patrí zamestnancovi náhrada najmenej 20 % minimálnej mzdy v eurách za hodinu,
- neaktívna časť na pracovisku: zamestnancovi prináleží mzda,
- aktívna časť: v prípade, že dôjde k reálnemu výkonu práce, nejde o pracovnú pohotovosť, ale o výkon práce, za ktorý zamestnancovi patrí mzda (ak v priebehu pracovnej pohotovosti nedôjde k výkonu práce, nezarátava sa do týždenného pracovného času).
Pracovnú pohotovosť možno nariadiť aj počas sviatku:
- – počas času, kedy by zamestnanec inak pracoval: nejde o prácu nadčas (započítava sa do fondu pracovného času) a zamestnancovi patrí mzda a mzdové zvýhodnenie za prácu vo sviatok,
- – počas času, kedy by zamestnanec inak nepracoval: ide o prácu nadčas + zamestnancovi patrí mzdové zvýhodnenie za prácu vo sviatok.
Zamestnávateľ môže pracovnú pohotovosť:
- nariadiť (len na druhy prác, ktoré sú uvedené v pracovnej zmluve),
- dohodnúť so zamestnancom (uzatvoriť dohodu o pracovnej pohotovosti).