
Založenie personálnej agentúry
V tomto článku si povieme ako si založiť personálnu agentúru, aké sú povinnosti agentúry práce a viac o sprostredkovaní práce...
PREČÍTAŤ ČLÁNOKČelíte rozhodnutiu o zrušení povolenia na výkon činnosti ADZ alebo Vám už bolo zamýšľané zrušenie oznámené? Nestrácajte čas a nevystavujte sa ďalším rizikám. Takéto rozhodnutie môže mať zásadné dôsledky na Vaše podnikanie, zmluvné vzťahy aj reputáciu. Naša advokátska kancelária Vám ponúka právne zastúpenie, dôslednú analýzu prípadu a efektívne zastavenie alebo zvrátenie postupu správneho orgánu.
Rozumieme, že zrušenie povolenia na činnosť agentúry dočasného zamestnávania je vážna vec s potenciálne zásadnými dôsledkami. Preto našim klientom v týchto prípadoch poskytujeme komplexnú právnu podporu a zastúpenie, a to najmä v týchto oblastiach:
V prípade záujmu o právne služby nás kontaktujte na recepcia@akmv.sk, obratom Vás budeme kontaktovať.
Dôvody na zrušenie povolenia sú uvedené v § 31 ods. 2 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov: „Ústredie môže agentúre dočasného zamestnávania na základe návrhu podľa odseku 3 pozastaviť činnosť do odstránenia nedostatkov alebo zrušiť povolenie na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania. Ústredie zruší povolenie na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania, ak
Najčastejšie prichádza k porušeniu povinnosti agentúry dočasného zamestnávania doložiť Ústrediu práce, sociálnych vecí a rodiny správu o činnosti ADZ za predchádzajúci kalendárny rok v termíne do 31. marca nasledujúceho roka.
Pokiaľ Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny pri kontrole doručených správ o činnosti zistí, že niektorá ADZ nedoložila správu o činnosti v stanovenej lehote, zašle predmetnej ADZ výzvu na vyjadrenie sa. V rámci vyjadrenia môže ADZ preukázať doručenie správy o činnosti. Pokiaľ správa o činnosti naozaj nebola doložená včas, Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny povolenie na výkon činnosti ADZ zruší.
Nedoloženie správy o činnosti včas, k čomu môže dôjsť aj v dôsledku omylu alebo nepozornosti sa môže zdať ako banálne. Je však potrebné si uvedomiť, že zrušenie povolenia na výkon činnosti ADZ predstavuje prísnu sankciu, ktorá nepostihne iba ADZ, ale možno v ešte väčšej miere jej zamestnancov. Následkom zrušenia povolenia na výkon činnosti ADZ je totiž ukončenie pracovných pomerov agentúrnych zamestnancov.
Proti rozhodnutiu o zrušení povolenia na vykonávanie činnosti ADZ je možné v lehote do 15 dní odo dňa jeho doručenia podať odvolanie podľa ustanovenia § 54 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (Správny poriadok) a § 70 ods. 2 zákona č. 5/2004 z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov. O odvolaní rozhoduje generálny riaditeľ Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny.
Pokiaľ nie je odvolanie úspešné, ďalšou možnosťou je správna žaloba. Právoplatné rozhodnutie o zrušení povolenia na vykonávanie činnosti ADZ je po uplatnení riadnych opravných prostriedkov preskúmateľné súdom v správnom súdnictve.
Práve správny súd môže pri rozhodovaní zobrať do úvahy argumenty, akými sú v jednotlivých konkrétnych prípadoch závažnosť porušenia zákona pri nedoložení správy o činnosti včas a na druhej strane závažnosť následkov zrušenia povolenia napr. na pre zamestnancov a svojim rozhodnutím zamedziť negatívnym následkom formalistických rozhodnutí vychádzajúcich z gramatického výkladu zákona.
Uvedené potvrdzuje aj rozhodovacia prax súdov SR. Podľa Rozsudku Krajského súdu Košice, sp. zn. 9Sa/1/2016 zo dňa 24.02.2017: „nevyhnutnou súčasťou rozhodovacej činnosti správnych orgánov zahrňujúcej aplikáciu abstraktných právnych noriem na konkrétne okolnosti individuálnych prípadov je zisťovanie obsahu a zmyslu právnej normy uplatňovaním jednotlivých metód právneho výkladu. Ide vždy o metodologický postup, v rámci ktorého nemá žiadna z výkladových metód absolútnu prednosť, pričom jednotlivé uplatnené metódy by sa mali navzájom dopĺňať a viesť k zrozumiteľnému a racionálne zdôvodnenému vysvetleniu textu právneho predpisu. Pri výklade a aplikácii ustanovení právnych predpisov je nepochybne potrebné vychádzať prvotne z ich doslovného znenia. Správny orgán však nie je doslovným znením zákonného ustanovenia viazaný absolútne. Môže, ba dokonca sa musí od neho (od doslovného znenia právneho textu) odchýliť v prípade, keď to zo závažných dôvodov vyžaduje účel zákona, systematická súvislosť alebo požiadavka ústavne súladného výkladu zákonov a ostatných všeobecne záväzných právnych predpisov (čl. 152 ods. 4 ústavy). Samozrejme, že sa v takýchto prípadoch musí zároveň vyvarovať svojvôle (arbitrárnosti) a svoju interpretáciu právnej normy musí založiť na racionálnej argumentácii. V prípadoch nejasnosti alebo nezrozumiteľnosti znenia ustanovenia právneho predpisu alebo v prípade rozporu tohto znenia so zmyslom a účelom príslušného ustanovenia, o ktorého jednoznačnosti niet pochybnosti, možno uprednostniť̌ výklad e ratione legis pred doslovným gramatickým (jazykovým) výkladom. Viazanosť̌ štátnych orgánov zákonom v zmysle čl. 2 ods. 2 ústavy totiž neznamená výlučnú a bezpodmienečnú nevyhnutnosť̌ doslovného gramatického výkladu aplikovaných zákonných ustanovení. Ustanovenie čl. 2 ods. 2 ústavy nepredstavuje iba viazanosť̌ štátnych orgánov textom, ale aj zmyslom a účelom zákona. Správny súd zároveň̌ dodáva, že zmyslom a účelom ustanovenia § 31 ods. 1 písm. f/ zákona č. 5/2004 Z. z., z ktorého vyplýva povinnosť̌ poskytovať̌ ústrediu správu o svojej činnosti za predchádzajúci kalendárny rok na tlačive, ktorého vzor urči ústredie, sú prevažne štatistické údaje … Preto nesplnením si svojej povinnosti žalobcom ku dňu 31.03.2014, ale oneskorene ku dňu 16.04.2014, nemohol byť spôsobený akýkoľvek škodlivý následok, ktorý by si vyžadoval taký závažný postih, akým je zrušenie povolenia na vykonávanie činnosti agentúry dočasného zamestnávania, už aj so zreteľom na tú skutočnosť̌, že účelom zákona č. 5/2004 Z. z. je medzi inými aj podpora tvorby a udržania pracovných miest.“
Viac sme na túto tému písali aj v našich článkoch: Zrušenie povolenia na výkon činnosti ADZ – možnosti právnej obrany alebo v článku Nedoloženie správy o činnosti ADZ
Dočasné pridelenie zamestnanca znamená, že zamestnanec dočasne pracuje pre iného zamestnávateľa. Vyžaduje sa písomná dohoda a súhlas zamestnanca. Počas pridelenia...
PREČÍTAŤ ODPOVEĎADZ - často kladené otázky o zamestnávaní štátnych príslušníkov tretích krajín a pravidlách ich pridelenia.
PREČÍTAŤ ODPOVEĎChceli by sme sa viac informovať ohľadne Agentúry dočasného zamestnávania. Pretože my ako firma sa zaoberáme realizáciou montážnych projektov v...
PREČÍTAŤ ODPOVEĎ